adv

Saturday, September 24, 2011

Amalan Menabung...

Lama tak menulis di blog ini sebab terlalu busy dengan kerje-kerje..aduhai....hehe..

Tapi sedih pulak tengok blog ni kalau tak di update walaupon tak ade orang nak baca. So hari ni aku nak merepek tentang tabung.

Aku lebih suka menabung duit syiling dari menabung duit kertas. bukan ape..rase puas hati sebab berat tabung aku nanti. dari kecik bapak aku dah ajar aku menabung untuk masa depan. dulu ayah selalu buat tabung DIY untuk anak-anak dia guna oil filter kereta. selalu tabung  aku paling cepat penuh dari tabung akak aku sebab aku suka kutip duit satu sen yang bersepah-sepah kat rumah tu.

Tetapi malangnye hobi menabung aku tergendala semenjak masuk sekolah rendah. ini bermaksud umur aku dah cukup matang untuk memecah kan tabung atau bahase saintifik dia aku da graduate pecah tabung. memang tabung aku tak pernah penuh lagi lepas tu. aku lebih terpengaruh nak beli dash yankuro, deng dang, tora dan lain-lain lagi eklan mat sentul yang begitu mengujakan pada zaman aku. aku punye ketagih sampai tabung akak aku pon aku pecah kan diam-diam..opsss ( aku bertaubat juga)

Hobi menabung aku kembali balik di zaman university bile dulu aktiviti kiteorang adalah berjudi secare suka-suka. (macam orang tua kat kampung malam kenduri) maklumlah duduk di jengka. pusat snooker pon kalau nak pegi ada dalam 50km. aktiviti berjudi ni adalah di antara sahabat-sahabat yang rapat-rapat. pair up & black jack tu memang makanan aku. maklum lah dulu korang boleh panggil aku king of gamble. sekali up 20sen. memang banyak la duit syiling aku time tu. penuh gak tabung dalam locker aku. (dan kini aku bertaubat..:p)
black jack..heheh

tapi terhenti lagi bila masuk uitm shah alam. tak dapat loan, hidup sengsara, sewa rumah 1ribu, tapi hobi time tu main snooker. memang jahanam la duit dalam wallet aku. tapi duit syiling banyak lah dalam poket sebab aku tak simpan duit syiling dalam wallet sebab tak de tempat yang zip tu. tak 'brader-brader' la pakai wallet ade zip kan?di sebab kan duit syiling aku simpan dalam poket, bile aku tido duit syiling pon belambak la atas tilam aku, zaid housemate aku dulu selalu la kutip duit aku masuk tabung dia sebab aku sepah-sepah duit. penuh tabung dia..aku kembali jeles..dan bercite - cite nak menabung balik...tapi tak penah penuh sebab aku smoker..duit syiling aku dalam tabung habis sebab beli rokok batang kat kedai bawah rumah..haha

bila aku start kerja di Emerio Ude ada buat tabung dari botol nescafe. aku jeles juga, aku pon buat satu untuk aku..so time tu dah kerje kan..tiap-tiap kali gi kedai aku kasi duit kertas. so die pulang duit syiling, even walau dia mintak duit kecik aku kasi duit besar gak..punyala nak sangat duit syiling tu.paling aku suka 50sen.pergghhh kalau orang curi duit 50sen aku boleh putus kawan tu.. make berkepok la duit syiling aku dalam poket dan dipindah kan ketabung nescafe aku di rumah..

maka sampai la sekarang aktiviti menabung diteruskan. tapi sekarang da kawin..aku balik kerje penat..lepas solat terus tido kot ngn duit-duit syiling dalam poket. so belambak lah atas katil. wife aku yang tolong kutip masuk dalam tabung aku..hahaha...

skarang ni dah ada Insyirah, so kami bercadang nak ajar dia menabung dari kecik. ibu dia da siap belikan tabung untuk aku dan Insyirah dan juga kak Husna Insyirah yang addicted to upin ipin..agak-agak lepas ni..Insyirah tak sabar tunggu ayah dia tido sebab nak amik duit yang jatuh dari poket aku kan..hehe..
dari kiri : tabung kak husna, tabung aku, tabung insyirah
apa-apahal menabung tu memang bagus. aku dulu mase single tiap-tiap 3 ke 4 bulan aku bawak tabung nescafe aku pergi ke bank, pernah orang bank tu tanya..'rajin anak awak menabung ye' padahal aku single lagi..hahha..mana taknya 3-4 bulan tabung aku penuh - ada gak dalam 2-3 ratus dalam tabung tu..untungkan menabung..
dari kiri : tabung KFC wife aku, tabung botol nescafe aku
so buat la simpanan untuk masa depan anda..hehe

Ehhh,,,,jab jab...kenape 3 tabung je ade????wife aku tak de tabung baru ke untuk dia sendiri???

mane tak nye...da betaun taun menabung...tak penah penah penuh pon tabung die ni.....kesian...hahhaha


so hope insyirah rajin menabung macam ayah dia..tapi jgan contohi budaya menabung tak penuh-penuh macam ibu dia..
:p

1 comment:

Anonymous said...

Well, the common misconception when trying to lose weight and lose fat is to increase the volume and reduce the intensity of your workouts.And that's fine if you have an abundance of time on your hands, can work out for hours on end (like a marathon runner) and have time to burn, but for the majority of us who are limited for time and want quick results this is simply not the most effective or efficient approach. Being capable of speaking on cruise ships and commanding respect and admiration from your audience requires that you become an SME, which is an acronym for subject matter expert. On a normal four-month trip, you may go to over 50 seaports in many places. [URL=http://lopolikumieo.com ]poststrike[/URL] How did our mobile car wash survive you wonder? Beauty, brains, and passion.Jill Valentine (Resident Evil Series)Quote: "It's true that once the wheels of justice begin to turn, nothing can stop them.It was Raccoon City's last chance.My last escape.

Related Posts with Thumbnails