adv

Sunday, September 12, 2010

16 sept - selamat hari jadi sayangku


16 sept telah termaktub sebagai cuti umum untuk semua negeri di Malaysia tanah air ku yang tercinta.

bukan itu aje, pada tarikh ini gak wife aku dilahirkan di bumi yang fana ini.

teringat aku tentang apa yang di ajar oleh guru agamaku mengenai alam transit manusia.
terdapat alam alam yang perlu ditempuhi manusia yang dimulai dengan alam Ruh.
pada alam ini, kesemua Ruh berada di syurga, sebelum di hantar ke alam rahim, maka ruh akan berjanji dengan Allah untuk taat setia kepada segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Tatkala pada masa itu Ruh telah di tetapkan jodohnya.

Ya memang jodoh telah di tetapkan oleh Allah swt, tetapi bukanlah kita perlu menunggu saja jodoh kita selepas keluarnya kita dari Alam Rahim ke Alam dunia yang fana (ujian). seperti Nabi Adam a.s, beliau merantau beribu-ribu batu untuk mencari jodohnya Hawa sebelum bertemu di Jabal Rahmah walaupun di syurga mereka telah dijodohkan. begitu juga kita, kita berikhtiar dan selebihnya berdoa kepada Allah Swt agar di permudahkan bertemu jodoh yang telah ditetapkan sebelum kita dihantar ke alam rahim.

aku ni susah nak sayang kat orang sebab aku takut bila dah sayang orang tu pulak tak sayang kat aku..wahhaa..so pada zaman study aku, aku prefer hidup sebagai seorang yang solo atau lebih dikenali sebagai loser yang tiada hati dan perasaan..wahhaa.tapi sape kate loser tak sunyi,
sebelum aku berkapel ngn wife aku ni. aku tak pernah terpikir pon aku boleh syiokkk kat dia. aku rase nak kawan je. pade mate die lak aku ni mat kental tak de perasaan, muke ganaz, ade tanduk, suke kacau orang sana sini, poteng kelas adalah habitat semula jadi aku. maka kiteorang pon berkawan teman tapi mesre.

tapi pade satu hari, aku rase dammit sekali kenapa aku rase sayang kat dia padahal die ni kawan aku. huahua..aku bengang gak macam mana boleh tersayang dia sebab aku memang takut dan aku rasa tak ready lagi untuk menamatkan zaman berpeleseran aku and kompem aku hilang kawan baik kalau die rejek cinta aku ini.wahahha..

tepat jangkaan aku, mase aku cakap aku suka dia. die memang tak sedia lagi and tah macam mana kiteorang bergadoh. lama weh aku gado ngn dia. ada 3-4 taun gak. tapi rasa sayang tu memang susah nak buang. pernah aku tak tahan, aku tanye mak aku - " mak kenapa bila da sayang kat awek ni dia macam main2x kan kita pulak?" pastu mak aku jawab ape tah aku pon tak ingat...tapi jawapan dia memang pedas gak la..haha..tapi macam biasa aku gelak je pas tu..huahua

tapi aku sangat percaya dengan jodoh. aku tak pernah salahkan rasa sayang yang tuhan berikan ni.
ini adalah anugerah. tapi aku hanye berdoa setiap kali solat " Ya Allah jika itu adalah jodohku permudahkan lah Ya Allah, tapi jika ini adalah ujian Mu, aku redha dan permudahkanlah aku bertemu dengan jodohku Ya Allah"



pejalanan mencari jodoh memang memeritkan lagi-lagi bila lain orang yang kita sayang lain pulak yang sayang kat kita. nak tolak tak sampai hati sebab aku dah rase macam mana pedihnya. pedih ouhh hati ini..cewahh

tapi hari ini aku dah bertemu dengan jodoh aku. memang banyak dugaan aku tempuh untuk bertemu dengan isteri aku ni. aku harap aku dapat mencintainya sehingga ke Akhir hayatku, begitu juga dengan dia

aku juga berharap satu hari nanti jika aku dulu yang pergi meninggalkan dunia ini, Dia akan mendoakan kesejahteraan aku di alam Barzakh. Dan aku berharap dapat memimpin perempuan yang aku cintai ketika di alam akhirat kelak.

pada hari kelahirannya yang akan tiba nanti aku doakan kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat. aku menghargai segala pengorbanan yang dilakukan pada aku, aku terharu dia dapat menerima aku seadanya.

Ya Allah berikanlah kesejahteraan dan kebahagiaan kepada isteri ku Ya Allah sesungguhnya engkau lah yang maha pengasih lagi maha penyanyang. harap kami dapat menyempurnakan kontrak ta`aruf ini Ya Allah, sesungguhnya kami amat mempercayai tentang takdir hidup,mati rezeki dan jodoh kami, kami adalah hambamu yang lemah, bantu dan permudahkan urusan kami Ya Allah.
amin




2 comments:

nanad said...

uwaaaaaa...!!! =(
nape post awal sgt 12 sept.org lom lahir lg la.ni pon baru sdr ade post baru.still x lahir lg.baru 15 sept.mase org bace ni abg tgh tgk bola MU lwn Ran (xtau ape.tgk kat tv tulis camtu)
sedih tau bace.nangis2 berhingus2 smpai lantai.nak jiwang2 kat sini malu plak.nnt org lain geli.ahaksss.
tqvm cyg 4 this sooooo meaningful entry!! i love u suuuuuuu muchhhh tau!! semoga jodoh kita kekal sampai akhir hayat (terharu air mate menitik2 & dah ready nak kene kutuk ngn kaklong kalo die bace) doakan saye & hosbon x mental semasa melalui proses dikutuk.

areyoy said...

aku rase nak lempang aje sekor2 bebudak ni. loye tekak aku wei!

Related Posts with Thumbnails