adv

Tuesday, December 21, 2010

Ayah dan Ibu


note: tulisan yang di BOLD harus disebut dalam hati untuk membayangkan cerita dibawah...

Kadang-kadang tengah aku bawak kereta balik dari tempat kerja, aku terpikir "mimpi ke aku ni?". aku cuba fikir balik apa yang aku buat hari tu..
1- bangun tido
2- mandi siap-siap gi keje
3-salam ngn isteri aku tekan butang lift naik kereta/moto gi keje
4-lepak office smpai waktu balik
5-balik bawak kete/moto

hari-hari bende yang same aku buat. tu aku rase macam mimpi yang lama. nasib baik ujian-ujian dari tuhan mengvariasikan hidup aku ni. walaupun pahit ujian menimpa, harus ku telan jua. acccheewaahh..kalau tak de ujian-ujian ni..mungkin hidup ini membosankan..mungkin kita kadang kala terduduk dengan ujian dan dugaanNya. tapi bila kita dapat bangun dari tempat terjatuh. hadirlah rasa kepuasan desebalik penderitaan. mungkin itulah yang dimaksudkan hikmah disebalik kejadian.

Ayahku bukanlah Esmet Ulam Raja, Harta berkoyan-koyan, rumah lak terletak kat bukit cendawan..Ayah aku cuma seorang pendidik, begitu juga Mak aku. masa kecik ku, mak aku slalu pesan...
" tak ada apa yang mak ngn ayah dapat tinggalkan kecuali ILMU, sebab tu mak hantar kau pergi sekolah...."(Sambel menyekeh nyekeh kepalu ku...)

mak ayah aku sanggup pakai baju bundle je pergi kerje (..aku tak tau pon..da besar baru tau..), tak ade baju yang cantik untuk dorang. tapi anak-anak sume dapat baju baru. kerete buruk je mak ayah aku pakai..sampai ade jiran-jiran berbunyik

"kedekut sangat bapak ko tu tukar la kerete tu"..(aku terbayang sumbatkan selipar atau kasut palas jazz kat mulot orang tue tu)

padahal memang ada niat ayah aku nak pakai Volvo atas hasutan kawan-kawan rapat dia. Tapi hasrat dibatalkan kerana memikirkan anak-anak dia yang kuat perhabis harta seperti abdul wahab dan abdul wahib...

Bila ayah sambung Phd di UPM, kiteorang masa tu tinggal kat Segamat. ayah ulang alik dari segamat ke UPM serdang pada hujung minggu. Mak risau, ayah travel jauh naik kereta tegigil-gigil mintak nyawe. semut pon tak teragak-agak nak tendang kete tu kalau ayah aku try nak langgar dia. tapi ayah Gahkan juga bawak kereta tu ke UPM untuk program Phd dia. Mak bisik kat aku, masa tu aku tengah cuti study Diploma kat jengka.

"pis rasanya ayah patut tak tukar kereta" - terus aku jawab tanpe pikir 8 kali..."Patut mak!"
mak aku jawab "emm..mak risau la, ayah naik kereta tu jalan jauh..balik badan sakit-sakit dll..."

last-last ayah pon belilah kereta yang selese skit - proton perdana - walaupon geng-geng ayah ni orang kuat volvo..dan dia terpengaruh dengan geng-geng dia. Dia tetap pilih proton sebab ayah aku sebenarnya sangat patriotik. semangat kemelayuan dia kuat. maklumlah pendidik, apa guna dia mendidik anak bangsanya kalau bukan sebab agama bangsa dan tanahair?so beli kereta proton adalah salah satu cara memperjuangkan alif ba taa..

bila pikir balik, tak tau kenape teringin aku nak belikan ayah aku Samsung galaxy S tab sebijik untuk dia, teringin nak bawak mak ayah aku cuti-cuti di luar negeri. tapi apakan daya ini harta bukan aku yang punya..ahmad albab yang punya..berkat aku melanun kat sekolah dan university..Alhamdullilah dapat la sedikit sebanyak duit nak hidup kat kota metropolitan ni. tapi hajat aku nak bagi mak ayah aku bende-bende mahal seperti berikut. nak-nak aku da kawin ni..tempat keje wife aku masukkan gaji 31-30 hb, kadang kadang tak masuk terus. tapi company aku masukkan gaji awal 20hb dah masuk dah..so dalam tempoh 20hb ke 30hb tu...isteri aku cakap..

"bang jom gi soping soping nak...kite gi the mall ke..gi giant ke nak tak..kite soping soping ..... pakai duit abg"

dan dia akan akan senyap sambil pegang remote control astro sambil kaki sila panggung tengok awan dania bila gaji dia masuk...

wakakak..gurau serius sekejab...:P

so make dengan itu duit aku kompem habis pnye dulu..duit die ade la selamat skit2x..hahaha..tapi die rajin menyimpan..kalau macam aku..kompem aku da pasang target nak beli HTC desire HD nanti..wakkaka
kire ade gak la simpanan untuk anak aku nanti..

tapi rase kat hati memang nak bagi ayah aku samsung galaxy s tab sebab bapak aku ni pun gila gadget and gila jalan-jalan macam mak aku jugak..Banyak gak projek tengah pending ni, tapi hasilnye tak nampak lagi. isk2x..

Jasa mereka tak mungkin terbalas. dorang tak mintak pon semua tu rasanya.. tapi kalau aku mampu, pasti aku cuba buat sesuatu untuk mengukir senyuman kenikmatan di wajah dorang. dorang lah yang paling layak dibahagiakan sekarang. (duit bulan-bulan pon kadang2x tak dapat nak bagi..isk2x...)


insyaAllah satu hari nanti...


bersambung...kalau ade mood.. nak letak gambar skali nanti .... kalau aku rajin...




No comments:

Related Posts with Thumbnails